Ekipaget som stack ut var svenskt och kontrollen landade i inte mindre än åtta punkter som genererade körförbud.
Här en sammanfattning från kontrollen
• Ekipaget var över tre meter brett och kördes utan medföljande följebil, saknade bredlastskyltning, märkning av utstickande gods och saknade varningsljus
• Föraren fick böter på motsvarande 3 116 svenska kronor
• Obesiktigad färdskrivare ledde till företagsrapportering och får ej användas innan kalibrering skett.
• Släpet i vagnståget var överlastat och transportören fick en avgift på motsvarande cirka 15 000 svenska kronor som betalades på plats
• Transportören fick böter på motsvarande 8 309 svenska kronor då transpondern för vägavgifter saknades
• Föraren kunde inte uppvisa transporttillstånd
• Både lastbilen och släpet hade flera tekniska brister
• Viktfördelningen mellan lastbil och släp var felaktig då släpet hade mer än 1,5 gånger lastbilens vikt vid tillfället
Utan fordonskontroller utförda av fysiska bilinspektörer och trafikpoliser upptäcks inte ekipage som dessa. Det påverkar trafiksäkerheten för alla som vistas ute på vägarna.
Ursprung och källor: Tungt.no.