Även om Storbritannien inte längre är med i EU, kommer dessa mål fortfarande att påverka brittiska transportaktörer eftersom de flesta lastbilar som används i Storbritannien är tillverkade i Europa.
Ledamöterna röstade för målet att minska de genomsnittliga utsläppen från nya godslastbilar med 45 procent 2030 och 90 procent 2040. För 2035 krävde de ett mål på 70 procent, alltså högre än de 65 procent som föreslagits av kommissionen.
De sade också att standarderna borde utvidgas till att täcka de 20 procent av försäljningen av tunga fordon som kommissionen har föreslagit att undanta, fordon som exempelvis renhållnings- och anläggningslastbilar samt mindre lastbilar avsedda för stadsleveranser.
Fedor Unterlohner, fraktchef i den gröna tankesmedjan Transport and Environment (T&E), sade: ”Ett brett samförstånd växer fram mellan lagstiftare om att dessa mål är det minimum som krävs för att lastbilssektorn ska minska koldioxidutsläppen,” skriver Motor Transport.