I slutet av januari gick Wibax ut med sina nya, offensiva miljömål – 100 procent fossilfri eldriven fordonsflotta som drivs av 100 procent egenproducerad el 2030.
Idag äger kemileverantören 65 tunga fordon, 50 i Sverige och 15 i Finland och den första eldrivna lastbilen rullade ut på vägarna 2021. Då var de, enligt Wibax, först i världen med en sådan tung, eldriven lastbil.
Ytterligare fyra fordon är beställda till 2024. Tre placeras i Sverige och en i Finland. Och så här kommer det fortsätta fram till 2030.
Wibax menar att det här är det mest effektiva och hållbara sättet att bedriva sin transportverksamhet på och för att lyckas behövs inte bara bilar utan även laddningsstruktur, säger Magnus Sundström.
Därför installeras nu laddstationer på Wibax egna depåer i Skutskär, Härnösand samt Hamina i Finland. Från depåerna körs kemikalierna ut till de största kunderna. Att placera laddstationerna där det lassas och lossas är en medveten och effektiv strategi.
– Lastning och lossning tar ungefär 45–60 minuter. Då kan vi ladda under den tiden och slipper sedan att stanna på vägarna. Det här gör att vi får en högre produktivitet än med dieselbilar och vi kan också utforma laddstationerna efter den tid det tar att lassa och lossa, säger Magnus Sundström.
Diskussioner om att även installera den första fasta laddstationen ute hos kund förs just nu och planen är som sagt att dessa ska finnas ute hos alla större kunder.
I slutet på juni installerades den mobila elbilsladdaren WiCharge ute hos Smurfit Kappa i Piteå.