De första stegen av testningen kommer att vara att kontrollera funktionalitet och systemutveckling som inkluderar dyno-riggtestning. Det är en nyckelfas för att kalibrera fordonet innan HVS kan börja testa i verkligheten. X1.5 är den första av flera planerade testfordon innan modellen kan börja tillverkas.
HVS:s utsläppsfria lastbilar ska erbjuda en lösning för de tyngsta långdistanslastbilarna som för närvarande är den sektor som är svårast av avkarbonisera inom transportbranschen. Med sin 40-tons 4×2-dragbil, siktar HVS på en räckvidd på motsvarande 60 mil och planerar även att erbjuda en vänsterstyrd modell.
Även om lastbilar i dag utgör 1,5 procent av alla fordon på vägen, producerar de 19 procent av de totala utsläppen inom detta område. En vätgaslastbil från HVS kommer att släppa ut 693 ml vatten per kilometer som den enda biprodukten av fordonets drivlina.
År 2023 räknar HVS med att ersätta dieselfordon med vätelastbilar i Storbritannien vilket kan minska CO2- och NOx-utsläppen med mer än de årliga utsläppen från Heathrows flygplats, skriver Commercial Motor.