I Finland finns det redan flera helt eldrivna leveransfordon för stadstrafik, men bara ett fåtal helt eldrivna kombinationer av tunga fordon. Den planerade leveransen av Scania 45R är en viktig indikation på att tyngre transporter också snabbt håller på att elektrifieras.
Hållbarhet är ett av de kärnvärden som styr Wibax verksamhet.
– Vi har satt upp ett ambitiöst mål att ställa om till en helt elektrisk fordonsflotta till år 2030, säger Olli Paasio, vd för Wibax Logistics Oy.
För Wibax är elektrifiering av transporter ett viktigt steg mot en utsläppsfri framtid.
Scania har redan meddelat att hälften av Scanias produktion år 2030 kommer att vara elbilar. Den nya batterimonteringsanläggningen i Södertälje, nya mer avancerade battericeller tillsammans med Northvolt ökar möjligheterna till elektrifiering för flera olika transporter.
Fordonet är dock bara en del av elektrifieringen.
– Vi använder avancerade beräkningsverktyg som gör att vi kan simulera den lösning som passar bäst för kundens transportverksamhet. Laddningslösningar är en viktig del av elektrifieringen och Scania Finland är en heltäckande partner för kunden på vägen mot elektrifiering, säger Michael Mannfors, produktchef för elektroniska lösningar på Scania Finland.
Wibax har redan testat tyngre transporter i Sverige med helelektriska lastbilar tillsammans med Scania. Pilotförsöket har gett Scania värdefull information för fordonsutveckling och Wibax Logistics har även kunnat utvärdera elektrifieringen av tyngre transporter.