- Testet uppfyllde våra förväntningar på de uppdrag som skulle genomföras. Samtidigt fick vi också en uppfattning om hur mycket el som går åt vid de olika momenten för körning, lastning och lossning, säger Fredrik Stolt, arbetschef på Swerock.
Swerock utför dagligen transporter av liftar till och från Kranpunktens kunder. Under två dagars provkörning användes den eldrivna lastväxlaren under samma förutsättningar som de vanliga dieseldrivna fordonen.
– Det är första gången vi gemensamt testar en helelektrisk lastbil med släp och det känns bra att med den här typen av fordon kunna göra en insats både för miljön och arbetsmiljön, som även den blir bättre för både för chauffören och de som vistas runt fordonet, säger arbetschefen Fredrik Stolt.
Lastväxlaren, en Volvo FMX, lastar totalt 39 ton tillsammans med släp, vilket ger en möjlighet att lyfta tunga liftar eller få plats med flera liftar samtidigt. Körningarna genomfördes utan problem tack vare en kraftfull elteknik och möjlighet att ladda med snabbladdare på Swerocks anläggning i Malmö.
Markus Karlsson var den chaufför som fick delta i testkörningen i projekt.
– Lastbilen är ljudlös, så det är en bra arbetsmiljö och behagligt för mig som chaufför. Under dessa dagar har vi utfört vårt arbete med lastväxlaren på samma sätt som vi normalt skulle ha gjort med en ordinarie bil. Det har gått väldigt smidigt, säger Markus.
Redan i dag kör Swerock en eldriven lastväxlare (utan släp) åt Kranpunkten i Göteborg. Även där är uppgiften att leverera liftar. Testet är en del i företagets mål om en fossilfri fordonsflotta år 2030.
Fakta: Volvo FMX Electric
– Lastbilen drivs av tre elmotorer på 490 kW, totalt 666 hästkrafter.
– Den har fem batterier på totalt 450 kWh nominell kapacitet.
– Med snabbladdare (250 kW) tar det cirka 1,5 timme att ladda batterierna om de är tomma.
– Med laddare på 40 kW tar det cirka 6 till 7 timmar att ladda.
– Räckvidden är upp till 20–25 mil med full vikt.
Källa: Swerock