Vägtransporter ansvarar för 77 procent av de totala transportutsläppen inom EU och är ett av de viktigaste områdena att adressera när det gäller att minska koldioxidutsläppen i Europa. Norska Thermomax, en del av Girteka Group, säger att nästa steg är klart och det är att elektrifiera tunga godstransporter.
Thermomax utför transporter tunga transporter med batteridrivna elfordon från Volvo. Detta initiativ, skapat i mycket nära samarbete med Coop Norge, syftar till att minska koldioxidutsläppen i leveranskedjorna.
– Det här fordonet ska köra mellan vårt lager i Trondheim och den lokala järnvägsstationen i stadskärnan vilket ger en avsevärd minskning av utsläppen av växthusgaser, säger Roger Nyeng, chef för logistik och transport i Coop Norge.
Lösningen är enkel. Det gäller att förbättra hållbarheten i logistikverksamheten genom att ersätta befintliga diesellastbilar med batterielektriska motsvarigheter. Thermomax och Coop ser detta som för närvarande ett av de mest realistiska sätten att minska ett transportföretags miljöavtryck utan att kompromissa med överkomliga priser och lönsamhet för alla inblandade parter.
Kärnan i detta projekt är en enkel, men effektiv strategi eftersom man kombinerar ellastbilen med intermodala transporter. Transporttjänsterna som utförs av Thermomax finns i Trondheimsområdet i Norge. Lastbilarna kommer att köras cirka 15 mil dagligen för att upprätthålla ett jämnt varuflöde. Detta tillvägagångssätt visar ett praktiskt engagemang för att minska miljöpåverkan samtidigt som effektiviteten bibehålls genom att man använder de olika transportsättens styrkor.
Thermomax och Coop menar att detta visar att effektivitet och hållbarhet kan samexistera effektivt inom en modern logistikram.