Budskapet till konsumenterna är tydligt: ”Avgiftshöjningen gör ditt köp flera hundra euro dyrare per år.” Under det står det: ”Höjningen driver på inflationen, men inga varor.”
Trailern har rullat hos Hütter Spedition från Öhringen i snart en vecka. Det medelstora företaget, specialiserat på tempererade transporter, deltar i #mauteverest-kampanjen för Federal Association of Road Haulage Logistics and Disposal (BGL), som använder kampanjen för att protestera mot den avgiftshöjning som beslutades av tyska Förbundsriksdagen och som ska gälla från och med den 1 december.
Budskapet till konsumenterna är medvetet valt eftersom det är de som kommer att få betala räkningen i slutändan. Försäljningschef hos Hütter Spedition är Holger Hufen som säger: ”Vi kommer alla att känna den här avgiftshöjningen när vi står i snabbköpskassan. Detta ovanpå den redan höga inflationen.”
Även om den högre avgiften kommer att föras över på kunderna, förbereder sig Hütter Spedition för nya bördor eftersom den höjda vägavgiften måste förfinansieras. ”Det tar cirka två till fyra veckor för oss att fakturera dessa kostnader till våra kunder”, förklarar Hufen.
Hufen lyfter att exempelvis överenskomna betalningsvillkor ytterligare kan påverka situationen negativt. ”Med 30 lastbilar och motsvarande månatlig körsträcka inom långväga transporter blir det snabbt en summa på 50 000 euro per månad som företaget har att förfinansiera”, säger han.
Vill du läsa hela artikeln, finner du den här.