Fordonsjuristen anser att det är rimligt att branschen informerar alla bilköpare om att bilen samlar in enorma mängder data om de personer som kopplar upp sig i bilen.
– När kunden byter in sin bil bör det även informeras att personen ska radera sin mobil från den gamla bilen för annars ligger all data kvar vilket kan vara olämpligt, säger Bo Ericsson.
”Moderna bilar är en katastrof för den personliga integriteten”, skrev amerikanska Mozilla Foundation i rapporten ”Privacy not included.” Av de 25 populära bilmärken de kontrollerade klarade inte ett enda minimikraven för integritet. 84 procent av dem sade sig kunna dela din data med tredjepartsaktörer. 76 procent, eller 19 av biltillverkarna, angav att de kan sälja vidare fordonsägarens personliga data.
– Det finns mängder av företag som vill köpa den här informationen, det är det nya ”svarta guldet”, säger Bo Ericsson.
Bilföretagen kan alltså tjäna stora pengar på att sälja information om dig, din hälsostatus, vilka vanor du har, vad du lyssnar på, hur du ställer in värmen, din körstil och vilken stad du är på väg mot.
Det finns mängder av köpare till den här informationen. I princip alla affärer såsom mat, skor, teknik och brädgårdar samt restauranger med flera. En självklar köpare är försäkringsbolag som skulle vilja köpa information om din körstil, om du är en lugn eller vårdslös förare, och sätta försäkringspremien baserat på detta.
Om försäkringsbolagen får tillgång till all information vet de snart vem som kör, hur vi kör, tid på dygnet när vi krockade, hur mycket gasspjället var öppet på en bil/kraftuttaget var på en elbil, hastigheten på platsen, om bromspedalen var aktiv, temperaturen på vägbanan och mycket mer. Det kan leda till kraftigt höjd försäkringspremie eller möjligen att försäkringsbolaget anser att bilföraren framkallat olyckan och därmed vill sätta ned den ersättningsbara delen. Samtidigt skulle det leda till lägre försäkringskostnader för de som är duktiga att köra bil och som följer alla trafikregler och hastighetsbestämmelser.
Bilens GPS samlar in information om hur ofta och hur långa sträckor du kör bilen och var du befinner dig just nu vilket skulle kunna kännas obehagligt om någon arbetsgivare skulle ”följa dig” även om det är olagligt.
Mikrofonen behövs för att du med röstkommandon ska kunna styra saker i bilen. Det kan även finnas kameror som filmar föraren. Syftet kan då vara att hålla koll på att du inte somnar vid ratten och varna om så sker. Samtidigt måste vi vara medvetna om att någon skulle potentiellt kunna avlyssna samtal i bilen genom mikrofonen, eller läsa dina mejl.
– Risken finns också att någon hackar bilens dator, och antalet hackningsincidenter ökar på alla fronter i samhället, inget är omöjligt längre. Inte heller här utgör bilar något undantag, även om cybersäkerheten i bilar är hög, säger Bo Ericsson.
Avslutningsvis säger Bo Ericsson att de flesta känner en olustighet inför att bilföretagen får och kan samla in så mycket information om bilföraren och bilen, men att det är många som inte orkar läsa igenom ett 15-sidigt avtal om hur bilföretaget får samla in och dela information.