Proterra Inc. ansökte den 7 augusti 2023 om amerikanskt så kallat Chapter 11. Det innebär konkursförvaltning genom domstol på företagets egen begäran och ett sätt att skydda företaget mot glupska fordringsägare – ett slags konkursskydd.
Verksamheten har därefter fortsatt under domstolsförvaltning. En av orsakerna till Proterras svårigheter var störningar i leveranskedjan, vilket ledde till försenade leveranser samt minskade marginaler beroende på stigande inflation. Proterras intäkter på uppskattningsvis runt 375 miljoner US-dollar räckte inte att täcka driftskostnader på över 500 miljoner dollar under 2023.
Den som köper ett företag i Chapter 11 vet att det efter köpet inte kan uppträda ytterligare fordringsägare. Volvos förvärv ska godkännas av konkursdomstolen den 28 november 2023.
Så gick det också till när Volvo 1981 köpte valda tillgångar av den amerikanska lastbilstillverkaren White Motors för 70 miljoner dollar, som den gången sedan över ett år befunnit sig i just Chapter 11. En smart och påpasslig genväg att fånga upp värdefull immateriell egendom och kunnande ur betalningssvårigheter. Dessutom mycket billigare än att försöka utveckla saker och ting på traditionellt sätt.
Volvo uppger att Proterraförvärvet kommer att komplettera nuvarande och påskynda framtagandet av framtida batterielektriska produkter. Affären har utvecklats påfallande snabbt och bygger naturligtvis på att Volvos prognoser om framtida ökad försäljning av eldrivna lastbilar kommer att infrias.
Utöver batteritillverkningen bygger Proterra även elfordon, främst batterielektriska transitbussar och elektriska drivlinor till andra tillverkare som skolbusstillverkaren Thomas Built Buses, som ingår i Daimlerkoncernen.
Proterra med huvudkontor i Burlingame, Kalifornien, grundades 2004 i Colorado. Bolaget noterades publikt på börsen i juni 2021. I styrelsen ingår tidigare vice vd i Navistar/International Jack Allen och som ordförande Roger Nielsen, förre vd:n i Freightliner.
Under 2022 hade Proterra 1 250 anställda, företager levererade 199 nya transitbussar och batterisystem till 1 230 fordon. Omsättningen var 309 miljoner dollar.
I slutet av oktober 2023 så ramlade botten ur svenska start-up-företaget Volta Trucks som drog igång 2019. Volta Trucks skyllde sitt tillkortakommande på just Proterra när man sade: ”Nyheten i början av augusti i år om att Voltas batterileverantör Proterra inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp och produkten skulle levereras till väntande kunder…”
Proterra har under hösten dock kunnat fortsätta sin verksamhet och någon egentlig brist på batterier har inte noterats.