Första gången Scania antydde något om sina planer kring nya biogasmotorer var i sam¬band med IAA-lastbilsmässan i Tyskland förra året. Nu är de här och för¬utom att de representerar det senaste inom gasmotorteknik kom de också med en extra twist – de jobbar ihop med två tredjedelar av den framgångsrika Super-drivlinan.
Den välkomponerade trion bestående av biogasmotorerna samt växellådan G25 och bakaxeln från dieselsyskonet, ger enligt Scania bränslebesparingar på 5 procent.
Intresset för lokalt producerad biometangas för lastbilar (LBG eller CBG) ökar snabbt. Många företag och transportörer har ambitionen att avkarboni¬sera sina vägtransporter här och nu. Biometanbaserade lösningar finns redan till-gängliga via ett snabbt expanderande nätverk med tankstationer i Europa och CO2-emissionerna kan minska med upp till 90 procent räknat från källa till hjul.
För den som utan dröjsmål vill påbörja sin avkarboniseringsresa är biometanbränslen definitivt en bra lösning, säger, Ola Henriksson som är Senior Product Manager, Renewable fuels på Scania Trucks.
– 40-tons dragbilsekipage får en räckvidd på upp till 1 800 kilometer när det specas med de största LBG-tankarna vi er¬bjuder. När man dessutom har 460 hästar och ett vridmoment på 2,300 Nm med i ekvationen blir det uppenbart att vi pratar om ett perfekt fjärrbilsekipage för Europa¬trafik eller exempelvis en regional drift i Sverige., säger Ola Henriksson.
Nätverken med tankstationer växer snabbt runtom i Europa, något som drivs på både av stigande efterfrågan och av de ledande aktörerna på bränslesidan. Att reducera sitt CO2-avtryck är inte längre något som enbart ”gröna” företag ägnar sig åt för att få applåder av omgivningen: det är mer en ren nödvändighet för snart sagt alla slags seriösa transportörer och alla medel måste till.
De nya biogasmotorerna baserar sig på Scanias välkända 13-litersmotorer som man har haft i programmet under ett antal år. Genom att öka effekterna och förbe¬reda dem för kommande lagkrav visar Scania sin tydliga intention att vinna än större mark¬nadsandelar i kampen för att avkarbonisera transportbranschen.
Fakta om Scanias två nya biogasmotorer OC13 103420 hk och OC13 104 460 hk OC13 104 460 hk
Typ: Rak
Slagvolym: 12,7 liter
Tändföljd: 1-5-3-6-2-4
Cylindrar: 6
Ventiler per cylinder: 4
Borrning x slag: 130 x 160 mm
Kompression: 12.6:1
Bränsleinsprutning: Bosch + CEM1Oljevolym43 liter
Emissionskontroll: Scania EGR och trevägs katalytisk rening
Max. effekt: 420 (311 kW) @ 1900 /min460 (340 kW) @ 1900 r/min
Max. vridmoment: 2100 Nm @ 1000–1300 r/min2300 Nm @ 1000-1300 r/min