Under 2016 avslöjade UPS att amerikanska konsumenter returnerade en miljon paket på bara en dag. Då myntades sloganen ”National Return Day” (Nationella Returdagen), som snabbt blev en del av medias vokabulär. Ett år senare, på den Nationella Returdagen, nådde det totala antalet returnerade paket som hanterades av UPS 1,3 miljoner.
Vi har tidigare berättat om ”Den ohållbara returkarusellen” där frågan ställs om det verkligen kan löna sig att erbjuda ”fri frakt och retur” när man ser hela kedjan.
Under åren har Nationella Returdagen blivit ett lackmustest på vad som händer inom e-handelslogistik. Dess datum har fastslagits till den 2 januari. Det är dagen då amerikaner, som tar hand om baksmällan från sina shoppingrundor, skickar tillbaka oönskade presenter och inköp som gjorts under konsumenthelgen fram till jul.
År 2020 uppskattade UPS att det skulle returneras 1,9 miljoner paket till återförsäljare. Ett år senare räckte en nationell returdag inte till längre för att visa omfattningen av denna logistiska galenskap. Under säsongstoppens fem dagar förväntade UPS att hantera cirka 1,75 miljoner paket per dag. Totalt är det nästan 8,75 miljoner. Detta är en volymökning med cirka 23 procent enligt Yahoos uppskattningar.
Även om siffrorna kan vara ögonöppnande, finns det inget alltför ovanligt med dem. Amerikaner gillar att lämna tillbaka saker och 2022 slutade 16,5 procent av e-handeln med att köpen returnerades till återförsäljaren.
Gratis retur har lett till fenomenet bracketing, det vill säga bruket att köpa många olika produkter i för stora mängder med avsikten att prova dem, vanligtvis hemma. Omfattningen av detta fenomen är enorm. Förra året använde 60 procent av amerikanerna denna taktik.
Gratis retur är det näst viktigaste skälet, efter fri frakt, för att uppmuntra konsumenter att e-handl, enligt GeoPosts globala analys ”Deliving change. Barometer e-shopper.”
I andra länder än USA returnerar så många som åtta av tio köpare varor för att de är skadade eller defekta. 75 procent av köparna uppger att det beror på att köpet inte passade dem och drygt 50 procent för att beskrivningen av produkten inte stämde överens med verkligheten, enligt forskning gjord av Statista.
Intressant är att skälen till returer är annorlunda i Polen. En skadad produkt motiverar i Polen endast 12 procent att returnera varan. I Polen är den vanligaste orsaken att det är fel storlek eller dimension på produkten (56 procent)).
Returer kräver lagerutrymmen och logistikhantering. Experter nämner också larm för låga lagernivåer.
Vill du läsa hela originalartikeln med fler siffror, finner du den här.