För tio år sedan beslutade sig Elgiganten Logistik att se över sin transportplanering och inledde ett pilotprojekt tillsammans med logistikföretaget InQuire. Efter att InQuire tog över koordineringen av transportflödet har Elgiganten Logistik kunnat se lägre kostnader, större leveransprecision samtidigt som de kunnat erbjuda förbättrade arbetsvillkor för sina chaufförer. Nu förnyar bolagen sitt samarbete genom att teckna ett fyraårigt avtal som omfattar Elgigantens verksamhet på hela den nordiska marknaden.
Daniel Lundby, vd för Elgiganten Logistik säger att det nya avtalet innebär att man fortsätter utveckla sin logistik för att säkerställa att de har en kostnadseffektiv, hållbar och kvalitativ distribution till sina kunder.
– Där har InQuire en viktig kompetens och genomförandekraft, säger Lundby.
Förutom att effektivisera den operativa verksamheten, ingår bolagen även i strategiska samarbetsprojekt. Ett exempel är initiativet Sustainability Distribution Concept (SDC) som har målsättningen att införa nya fordon i Sverige som är upp till 34,5 meter långa, för att på så sätt effektivisera transporterna.
Ofta förknippas hållbarhet med miljö och utsläpp av CO2.
– Men vi lägger också stort fokus på arbetsförhållanden för våra anställda och chaufförer. Vår uppgift är att hela tiden utveckla och modernisera för ett hållbart transportnätverk. För oss är det viktigt att ligga i framkant och utvecklas i takt med att våra kunder växer, säger Fredrik Söderström, vd på InQuire.