Ett investeringsstöd för överflyttning av gods till järnväg och sjöfart inväntar EU-kommissionens godkännande. Investeringsstödet syftar till godstransporter med lägre klimatpåverkan.
Det här är en insats för att öka effektiviteten i godstransportsystemet och minska transportsektorns klimatpåverkan.
– Det handlar om att stödja investeringar för att öka kapaciteten och effektivisera omlastningen vid de noder som är centrala för en effektiv överflyttning av gods mellan trafikslag, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Om EU-kommissionen godkänner investeringsstödet avsätts 199 miljoner kronor till stödet för 2024. Berättigade att söka investeringsstödet blir i så fall järnvägsföretag och företag som utför del av intermodal transport, till exempel hamnoperatörer, logistikföretag och speditörer.
Investeringsstödet kommer att gynna både järnvägs- och sjöfartssektorerna då det fokuserar på investeringar som kan utveckla omlastningen mellan trafikslagen och öka intermodaliteten.
– Nu hoppas vi på ett snabbt och positivt besked från EU-kommissionen så att Trafikverket kan påbörja utlysningen av stödet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
EU-kommissionens besked väntas i början av 2024.
Fakta om investeringsstödet
Investeringsstödet för överflyttning av godstransporter till järnväg och sjöfart kallades tidigare breddad ekobonus. Investeringsstödet kan täcka upp till halva investeringskostnaden i omlastningsutrustning, utrustning för intermodala transporter samt teknik- och systemstöd, dock högst 10 miljoner kronor. Om EU-kommissionen godkänner investeringsstödet beräknas en ansökningsomgång hållas under 2024. Följande aktörer kan då söka investeringsstödet: • fysiska eller juridiska personer som enligt 6 kap 1 § järnvägsmarknadslagen (2022:365) har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät • företag som inte omfattas av punkten ovan, men som är en del av den intermodala transportkedjan i Sverige, till exempel hamnoperatörer, logistikföretag och speditörer Inga ytterligare medel är avsatta för stödet efter 2024.