Chauffören skulle lasta maskindelar på företaget och för att komma åt dessa var han tvungen att flytta saxliften.
HSE (hälsa, säkerhet och miljö) undersökte 45-åringens död och kom fram till att reglagen på liften var i ett läge som innebar att deras riktning var inverterad och när chauffören manövrerade liften kom den emot honom och krossade honom.
HSE fann att företaget inte tillräckligt beaktat riskerna med att köra maskiner via rörliga reglage och har misslyckats med att tillhandahålla lämplig övervakning morgonen då chauffören omkom.
Företaget erkände sig skyldigt till brott och dömdes att betala böter om nästan 12 miljoner svenska kronor samt ytterligare nästan 160 000 kronor i rättegångskostnader.
Ännu en tragisk arbetsplatsolycka som HSE-inspektör Simon Jones kommenterar som följer: ”En tragisk händelse och en skarp påminnelse till företag om att vara noggranna i sina riskbedömningar. Situationen som ledde till chaufförens död skulle inte ha uppstått om lämpliga kontrollåtgärder hade vidtagits”, skriver Motor Transport.