Testlaboratoriet är oberoende av tillverkare och omfattar mer än 25 teststationer och fem klimatkammare på cirka 10 000 kvadratmeter. De digitala testmiljöerna är tänkta att göra det möjligt att genomföra tester på fordon, laddstationer, väggboxar och tillbehör inklusive att testa laddlösningar för lastbilsflottor med upp till 3 megawatt effekt.
E.ON:s styrelseledamot Patrick Lammers säger att energiomställning, transportomställning och klimatskydd kommer att bara att vara möjligt om elektromobiliteten tar ännu mer fart. ”Med vårt nya test- och innovationscenter skapar vi den nödvändiga kapaciteten för att kunna möta den ökande efterfrågan på laddinfrastruktur. Det betyder att vi är idealiskt positionerade för den dynamiska marknadsupptrappningen av elektromobilitet”, säger han.
I de fem speciella klimatkamrarna kan E.ON:s ingenjörer simulera alla temperaturförhållanden som uppstår över hela världen, från iskall till extrem värme. Detta gör att elbilars laddningsbeteende kan undersökas vid temperaturer mellan minus 40 och plus 50 grader Celsius. Enligt E.ON kan kunder som exempelvis biltillverkare avstå från komplexa och kostnadskrävande tester i verkliga miljöer och i stället använda sig av de utbildningsmöjligheter i installation och underhåll som E.ON kommer att erbjuda i testcentret.
Enligt ett uttalande från E.ON ligger ett särskilt fokus för testlaboratoriet på elektrifiering av tunga transporter vilket gör det till den enda anläggningen i Europa där snabbladdning i tunga transporter med upp till tre megawatt effekt kan testas.
Tillsammans med fordonstillverkare testar och utvecklar E.ON laddningstekniker som är designade för de speciella kraven för elektriska lastbilar och bussar. Snabbladdning av lastbilar är avgörande för att elektrifiera godstransporter på väg och göra dem klimatneutrala. ”Vi kan enkelt testa nya högpresterande laddstationer för lastbilar med effekter på upp till tre megawatt på plats och är därför väl förberedda för framtida utveckling med allt högre laddningskapacitet”, säger Davide Villa, vd för E.ON Drive.
E.ON säger att de följer en europeisk tillväxtstrategi med sin elektromobilitetsverksamhet och vill sätta upp minst 1 000 offentliga, ultrasnabba laddningspunkter på sina europeiska marknader varje år. I Tyskland kommer E.ON bland annat att bygga omkring 140 nya laddplatser med mer än 1 200 laddpunkter för det statligt finansierade tyska nätet, vilket gör dem till en av de största operatörerna av det rikstäckande snabbladdningsnätverket, skriver Eurotransport.