Enligt vd:n Peter Voorhoeve är nya VNL den mest innovativa, säkraste och bränsleeffektiva modell företaget någonsin byggt. Modellen blir plattform för all framtida teknik med batterielektriska, bränslecells- och förbränningsmotorer inklusive vätgas.
Volvo uppger att den nya modellens förbättrade aerodynamisk design kan ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med den dagens VNL-modell. Detta till följd av en mer strömlinjeformad och kilformad hyttdesign. Nuvarande VNL kom 2017 och byggde i sin tur på VN-serien från 1996 med stor komponentgemenskap till de europeiska FH-bilarna.
Nya VNL är nu först i Nordamerika med 24-volt elsystem som standard. Detta ska ge bättre effektivitet och minimera batteri- och elektriska problem. Till skillnad från Europa har amerikanerna envisats med att köra med 12-volt. Praktiskt betyder 24-volt bland annat Volvos egna luftkonditioneringssystem, Parking Cooler, för tomgångsfri och ostörd nattsömn.
Den nya modellen finns med sex hyttalternativ från kort daghytt till VNL860 med integrerat 74-tums sovutrymme.
D13-motorn erbjuds i fyra effektsteg mellan 405-500 hk och senaste I-Shift med upp till 30 procent snabbare växlingshastighet. Volvo var 2007 pionjär i USA med sin automatiserade växellåda.
Volvo har investerat mer än 400 miljoner dollar i nya Volvo VNL, inklusive en ny hyttfabrik vid NRV-anläggningen i Dublin, Virginia.