En undersökning som publicerades nyligen visar att det är 79 procent fler fel på elbilar än på traditionella bilar. På drygt 10 år har elbilen, som vi känner den i dag, gått från noll till att 2030 förväntas dominera bilmarknaden och det får konsekvenser, menar Fordonsjuristen.
Om bilarna hade testats längre hade man troligen upptäckt problemen och de hade åtgärdats innan de släpptes ut på marknaden, nu blir bilen oftare föremål för reklamationer och bekymmer för kunden.
– Som branschföreträdare får vi ofta samtal från Konsumentvägledare och även bilägare som beskriver problem med sin nya bil. Och frågan är hur mycket bilägaren tål, säger Bo Ericsson.
De flesta elbilar byggs idag av antingen klassiska bilföretag som aldrig tidigare jobbat med elbilar eller av företag aldrig har byggt bilar tidigare.
Amerikanska Consumer Report har sammanställt servicerapporter från mer än 330 000 bilägare och kritiken är svidande mot den elektriska bilflottan. Dessutom börjar hyrbilsföretagen i USA se över sitt innehav och skälen är oftast höga reparationskostnader.
Sammantaget finns det risk för att omställningen till elbilar bromsas upp och det är inte bra.
– Samtidigt kan vi inte ”stoppa huvudet i sanden” och låtsas att problemen inte finns med allt kortare testperioder och alla bilars ökade komplexitet, avslutar Bo Ericsson.