Vågen av bondeprotester i olika länder använder samma taktik när de under de senaste månaderna blockerar viktiga handelsvägar inklusive motorvägsförbindelser, gränser, distributionscentra och hamnar för att störa transporten.
Förare blir fast i blockaderna och hålls i det närmaste som gisslan under långa perioder utan tillgång till mat, vatten och sanitet. Det leder även till enorma förseningar av godsleveranser. IRU har redan uppmanat EU och nationella myndigheter att göra mer för att hålla viktiga handels- och rörlighetsvägar öppna.
Den genomsnittliga kostnaden för föraren eller transportören av en blockerad lastbil är cirka 100 euro per timme. Kostnaderna kan snabbt stiga vilket påverkar särskilt enbilsåkare, samt små och medelstora transportföretag. De övergripande ekonomiska kostnaderna har redan uppgått till många miljoner euro.
Protesterna har blivit alltmer våldsamma, särskilt i Frankrike där lastbilar och chaufförer attackerats av maskerade gäng/demonstranter som skadar fordon och förstör last, särskilt livsmedelsprodukter. Detta pekar IRU på är en brottslig handling mot en lastbil och dess oskyldiga förare, mot transportsektorn som helhet och mot de människor som maten är avsedd för.
IRU ser att demonstranterna främst attackerar utlandsregistrerade lastbilar, ofta från grannländer. Lastvärdena varierar mycket, men en lastbil kan frakta mat till ett värde av 100 000 euro eller mer. Skadad last kostar förare och operatörer. Försäkringen täcker inte skador eftersom upplopp inte omfattas av de flesta försäkringarna vilket även gäller kunderna.
IRU:s generaldirektör i EU, Raluca Marian säger att det räcker nu och att detta drabbar oskyldiga chaufförer och transportörer som bara försöker göra sitt jobb med att transportera mat och andra förnödenheter över hela Europa.
”Alla har rätt att protestera, men man har inte rätt att hota förare, attackera lastbilar och förstöra egendom. Och om kostsamma förseningar, attacker och förstörelse inträffar måste någon betala för det”, sade Raluca Marian.
IRU lyfter att regeringar över hela Europa ofta har misslyckats med att säkerställa kontinuiteten i logistikkedjorna och att skydda förare som helt enkelt försöker göra sitt jobb. Regeringars underlåtenhet att agera och skydda rättsstatsprincipen blir tydlig när bilder från demonstrationerna visar att poliser på plats inte ingriper för att stoppa förstörelsen.
IRU avslutar med att lyfta regeringarnas skyldighet att säkerställa den fria rörligheten för varor och att garantera säkerheten för förare och deras last. ”Det systemiska sammanbrottet i auktoritet och ordning som ses i samband med dessa protester höjer offrens/ transportoperatörers legitima krav på ersättning från regeringar för sina förluster”, säger Raluca Marian.