Målet är att hälften av alla sålda lastbilar från Daimler Trucks i Europa ska vara elektriska år 2030, antingen med batteri eller med vätgas.
Nu tar företaget nästa steg i omställningen och erbjuder ett komplett modellprogram genom att introducera nya eldrivna lastbilsmodeller i Sverige under 2024. Den kraftfulla eActros 600 kommer att börja produceras senare under året, medan FUSO eCanter gör sin debut i Sverige redan i februari.
Mercedes-Benz sortiment av elektriska lastbilar inkluderar eActros 300, 400 och 600 samt den specialutvecklade eEconic 300. Sistnämnda har funnit användning i helt nya applikationer på den svenska marknaden, senast som TMA-fordon till TMA Bolaget AB.
Samtliga ellastbilar Mercedes-Benz erbjuder är att de är designade som elektriska lastbilar från grunden.
Men att genomföra en omställning handlar inte bara om att tillhandahålla pålitliga produkter. Som eMobility chef är Pär Hildestrand en av flera som arbetar för att säkerställa en smidig och lönsam övergång till elektriska lastbilar.
– Hos distributören för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, Veho, har vi e-konsulter som stöttar både vår säljorganisation och våra kunder genom att tillhandahålla detaljerade råd och hjälp om allt som rör driften av elektriska lastbilar, från ruttanalys och statliga subventioner till laddinfrastruktur, finansiering och digitala tjänster, säger Pär Hildestrand.
Varumärket FUSO är en integrerad del av Daimler Truck AG och är känt långt utanför Japan med sina nio årtionden av erfarenhet som internationell lastbils- och busstillverkare. FUSO Canter har spelat en betydande roll i detta sedan 1963. FUSO står för mer än en tredjedel av den totala försäljningsvolymen för Daimler Truck AG.
Sedan lanseringen av eCanter år 2017 har över 550 FUSO eCanter satts i bruk hos kunder i Europa, Japan, USA, Australien och Nya Zeeland. I februari gör den elektriska modellen sitt intåg i Sverige för första gången. FUSO kompletterar Mercedes-Benz Lastbilars modeller med elektrifierade lastbilar inom segmentet 4,2–8,5 ton.