Vägtransporterna elektrifieras. Utvecklingen har gått fort för personbilar, men elektrifieringen av lätta lastbilar släpar efter. Det skriver Energimyndigheten i ett pressmeddelande.
Det är ofta småföretagare, som hantverkare och byggföretag, som använder de här fordonen. För många företag i den gruppen kan det vara svårt att ta den större investeringskostnaden att välja en eldriven lätt lastbil eller skåpbil.
Under en begränsad tid kommer företag, kommuner och regioner som fasar ut sina fossilbilar och byter ut dem mot eldrivna att kunna söka stöd inom ramen för Klimatpremien hos Energimyndigheten.
– Elektrifieringen av transportsektorn är en av nycklarna i omställningen till ett klimatpositivt samhälle. Klimatpremien är ett verktyg som ger allt fler företag möjlighet att snabba på sitt bidrag till omställningen – både i det egna företaget och i samhället, säger Robert Andrén, Energimyndighetens generaldirektör.
Lätta lastbilar spelar en viktig roll för Sveriges företag, inte minst små och medelstora företag, och de växer snabbt i antal. Drygt 80 procent av de lätta lastbilarna ägs av företag, framför allt inom bygg- och transportsektorn.
– Premien till eldrivna lätta lastbilar är tillfällig och kommer bara att vara möjlig att söka fram till oktober 2025. Dessutom kommer storleken på stödet att minska över tid. Vill man försäkra sig om maximalt stöd ska man inte vänta alltför länge, säger Petter Dahlin, chef för enheten mobilitet på Energimyndigheten.
Fakta om stödet
- Mer information om Klimatpremien och hur man söker stödet finns på Energimyndigheten.se
- En lätt ellastbil är ett fordon som är eller ska bli registrerad som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister och har en totalvikt på maximalt 3,5 ton. Ellastbilen drivs av el eller av el som produceras av vätgas via bränsleceller.
- I årets budget avsätts 1,67 miljarder kronor för treårsperioden 2024-2026 för elektrifiering av lätta lastbilar.
Här kan du få ytterligare information samt ansöka om stödet.