Nyligen kunde vi berätta att Österrike under januari i år med mycket kort varsel införde ytterligare förbud mot godstransporter på grund av bland annat de många skidåkare som befinner sig på vägarna under helgerna. De utökade förbudstiderna gäller dock endast godstransporter i transittrafik.
Organisationer från hela Europa, inklusive Österrike, betonar att antalet ensidiga transitrestriktioner som införts av den österrikiska regeringen under flera år stadigt har ökat. Godstrafiken på Brennermotorvägen har länge varit kraftigt begränsad av olika transitförebyggande åtgärder som körförbud och blockeringskontroller.
I början av året dök det nya förbudet upp som vi har berättat om. Denna gång på den viktiga transeuropeiska rutten A10 (motorvägen Tauern). Lastbilar som reser till Tyskland eller Slovenien/Italien är förbjudna alla fredagseftermiddagar. Dessutom har början av helgförbudet på motorvägen Tauern tidigarelagts till klockan 07.00 på lördagar.
Förbudet på fredagseftermiddagarna infördes med endast en dags varsel har haft en särskilt långtgående påverkan. Som ett resultat av det nya förbudet kan många fordon inte nå basen i tid till helgen. ”Förare tvingas tillbringa helgen i sina fordon i stället för hemma. Det strider mot andan i EU:s mobilitetspaket som syftar till att förbättra arbetsvillkoren för lastbilschaufförer. Förbudet kan förvärra förarbristen över hela Europa”, framhåller organisationerna med emfas.
Eftersom fordon som används för inrikes- eller lokala transporter i Österrike är undantagna från förbudet, hävdar organisationen att detta indirekt leder till en preferens för österrikiska fordon.
Körförbud som endast tillåter transporter till och från Österrike bryter mot principen om fri rörlighet för varor inom EU och diskriminerar i synnerhet icke-österrikiska åkare. ”Den gränsöverskridande handeln i Europeiska unionen hämmas allvarligt av förbud som är fientliga mot den inre marknaden. Europeiska kommissionen, i sin roll som fördragens väktare, måste skyndsamt ingripa här”, säger prof. Dr. Dirk Engelhardt, talesman för styrelsen för den tyska föreningen BGL.
Följande organisationer har skrivit till Bryssel: International Road Transport Union (IRU), AEBTRI i Bulgarien, AISOE i Österrike, ANITA i Italien, BGL i Tyskland, Cesmad Bohemia i Tjeckien, FAI i Italien, FIAP i Italien, FNTR i Frankrike, ITD i Danmark, NLA i Norge, Sverige och Danmark, TLN i Nederländerna, skriver Trans.INFO.