Första budet på företaget måste lämnas in senast i slutet av mars. En person som är insatt i försäljningen sade till Reuters: ”Jag tror att det kommer att vara tvåsiffrigt.” När tidsfristen har passerats förväntas antalet anbudsgivare minska avsevärt.
Enligt branschkällor väntas köpeskillingen ligga på mellan 12 och 15 miljarder euro. Deutsche Bahn kommer dock endast att genomföra försäljningen om det är ekonomiskt fördelaktigt för koncernen.
Kontraktet förväntas undertecknas under andra halvåret, med den slutliga försäljningen planerad till 2025.
Med 75 000 anställda över hela världen står den Essen-baserade logistikleverantören Schenker för mer än en tredjedel av Deutsche Bahns omsättning. Enligt en insatt persons som talat med Reuters kommer DB Schenkers omsättning att vara drygt 19 miljarder euro.
Deutsche Bahn vill sälja Schenker för att koncentrera sig på sin kärnverksamhet som är järnväg i Tyskland och för att minska sina skulder på över 30 miljarder euro.
Bland intressenterna finns fyra stora amerikanska investerare, bland dem Blackstone som har gått in i en robo-adviced fondförvaltning och ETF:er genom förvärv av olika teknik- och digitala företag. Detta gör dem till en av marknadsledarna inom både aktiv och passiv fondförvaltning. I budgivningen menar man att en konkurrent till Schenkers verksamhet kan antas betala mer än en finansiell investerare.
UPS är också med i budgivningen medan Tysklands DHL Group officiellt drog sig ur budgivningen under förra veckan och har inte för avsikt att lägga något bud. Anledningen anges vara att DB Schenker inte passar in i DHL:s profil.
Arabiska investerare som ADQ, en av de tre suveräna förmögenhetsfonderna i Emiratet Abu Dhabi och det saudiarabiska logistikföretaget Bahri har också nämnts som potentiella köpare, skriver Trans.INFO.