Skyldigheten att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster (USO) är kärnan i EU:s postdirektiv och kräver att både brev och paket levereras till hem och företag fem dagar i veckan.
Det finns undantag från dessa regler i enskilda EU-medlemsstater och i Storbritannien innebär det att brev måste skickas sex dagar i veckan. I hela Europa pressas nationella postoperatörer hårt av att de måste uppfylla sina skyldigheter.
En betydande minskning av antalet fysiska brev som skickas har skett samtidigt som kostnaderna för att genomföra leveranserna ökat påtagligt, något som skapat den ”perfekta stormen” som belastar nationella postoperatörer över hela Europa.
Varför ser Storbritannien nordiska postoperatörer som inspirationskällor? Marek Różycki, managing partner på Last Mile Experts lyfter Norska Posten. ”Norska Posten studerade först USO för att förstå innehållet för att ha argument i sina diskussioner med tillsynsmyndigheten”, säger han. Det visade sig att allmänheten som mottar brev i låg utsträckning märkte om breven kom en eller två dagar senare så länge de kom inom rimliga gränser.
Norska Posten införde därför ett system där brev distribueras varannan arbetsdag i tvåveckorscykler. ”Jag har förstått att det inte ledde till några större återverkningar på marknaden”, säger Różycki som tidigare även varit vd för Amazon Logistics Europe.
Medan det talas om förändringar i länder som Tyskland, Nederländerna och Storbritannien, verkar nya brevleveranstjänster vara oundvikliga i Danmark. Detta eftersom från och med januari i år har Danmarks Världspostskyldighet upphört att gälla. Postnord fortsätter ändå att uppfylla USO:s skyldigheter tills en anbudsprocess har slutförts.
Det ska noteras att La Poste i Frankrike ska få ersättning fram till slutet av nästa år.
Förändringar verkar vara på väg även om vissa länder uppenbarligen rör sig snabbare än andra.
Vill du läsa artikeln i sin helhet, finner du den här.