Vädermotet öppnade 2020 och har sedan dess successivt utökats med laddning för personbilar och tunga fordon. 2022 invigdes Nordens allra första laddare anpassade för tung trafik här och sedan dess har trycket varit högt och beläggningen jämn.
Stationen är byggd utifrån ett lastbilsperspektiv i syfte att underlätta grön omställning för tung trafik i och kring Göteborgs hamn och det är satsningen på just tung trafik som väger tungt i nomineringen i tävlingen.
Circle K ser detta som en verklig framgångssaga.
– Vädermotet har blivit precis det nav för omställningen av tung trafik som vi hoppats på, och den här nomineringen är ett viktigt kvitto på att vi gör rätt saker, säger Johan Söderberg, chef för Fuel & E-mobility på Circle K.
Stationen i Vädermotet är en av de stationer där allra flest kWh laddas globalt sett i kedjan. Därmed har Circle K skaffat värdefulla lärdomar och spännande statistik när det kommer till beteende, behov och frekvens för den tunga trafiken.
Circle K vågar sticka ut hakan och säga att deras lärdomar från Vädermotet gett dem ett framgångsrecept till hur de kan elektrifiera den tunga trafiken.
– I kombination med vår enorma satsning på laddinfrastruktur för den lätta trafiken så säkrar vi att omställningen har goda förutsättningar att ligga före elbilsutvecklingen, säger Söderberg.
Fakta om Vädermotet
Circle K Vädermotet är en fullservicestation med allt som behövs under laddpausen som exempelvis ett brett utbud av mat och dryck, dusch och toalett. Det finns i dagsläget sex laddplatser för tunga fordon och dessutom erbjuds inhägnad och kameraövervakad säkerhetsparkering med plats för cirka 40 lastbilar. Varje dygn laddas i genomsnitt 30 lastbilar på Vädermotet.