Att fordon tappar hjul har fått medial uppmärksamhet på sistone. I intervjuer ställs frågan om personbilister efterkrav bultarna efter däckbyte och svaren är nedslående ofta ”nej”, man litar på att däckverkstaden ska bulta fast dem ”så de sitter kvar”.
Men att problemet uppmärksammas kan leda till förbättring.
Bilägare berättar att man har skiftat hjul på exempelvis parkeringsplatser eller vid köpcentrum och att man inte alltid har fått kvitto på utfört arbete.
– Får du inte ett kvitto på hjulskiftet, anlita inte företaget! Kostar hjulskiftet 99 kronor, ställ dig då frågan om företaget rimligen kan vara seriöst, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Skälen till varningen:
• Vem drar bultar så hårt att det inte ens går att lossa bultarna med en muttermaskin som är avsedd för lastbilar?
• Vem med kunskap monterar på tre hjul med sju millimeter mönsterdjup och ett med fyra millimeter på en fyrhjulsdriven bil? Den seriösa verkstaden vet att fördelningslådan på en fyrhjulsdriven bil då kan haverera.
• Vilken seriös verkstad monterar vinterhjulen med rotationspilen åt fel håll?
• Vilken kunnig verkstad missar att kontrollera att man använder rätt bultar? Detta är viktigt eftersom det ofta är skillnad på bultarna mellan vinterhjul och sommarhjul. Konsekvensen kan bli att bilägaren tappar hjulen efter en tids körning.
När bilägaren ska reklamera utfört arbete finns inte det så kallade företaget kvar på parkeringen eller vid köpcentret. Många tycker det är billigt och bra att få hjulen skiftade för 99 kronor.
– Om det visar sig att arbetet inte har utförts fackmässigt och det innebär en hög kostnad för att rätta till felet är det få som är glada, säger Bo Ericsson.
Om bilägaren gör en anmälan till ARN och får bifall, finns det ingen att begära ersättning av eftersom det kanske inte finns ett företag med adress.
– Då står bilägaren där och får betala dyrt för sitt billiga hjulskifte, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
Seriösa verkstäder påminner också kunderna om att efterdra hjulbultarna. En bra måttstock för att dra åt hjulbultarna igen brukar vara efter 5–20 mil körning. Annars finns risk att hjulen lossnar vilket alla bilägare och trafikanter vill undvika.
Avslutningsvis påminner Fordonsjuristen verkstäder som pluggar däck, att inte glömma att skriva på arbetsordern att det är en provisorisk reparation.