Fordonet drivs av grönt väte och X2.0 gjorde ingen besviken då prestandan under den första trailerdragningen på höghastighetsbanan vid UTAC, Millbrook, var utmärkta. För HVS var detta ett betydelsefullt ögonblick när fordonets verkliga egenskaper visades upp.
X2.0 är en av en serie tekniska prototyper. Varje testfas fokuserar på olika aspekter av fordonsdesignen och kommer att användas tillsammans med datorstödda tekniska modeller.
Denna dragbil kommer att tillhandahålla avgörande testdata som, i kombination med dyno-testdata som samlats in hittills, kommer att användas för att förfina fordonets sammansättning och tillhandahålla systemkalibrering och optimering.
De brittiska prototyperna har alla den unika HVS Hydrogen Fuel Cell Powertrain som levererar en uppsättning funktioner som, enligt HVS, är perfekt lämpade för lastbilsdrift.
Med snabb tankning, tyngre nyttolaster och lång räckvidd erbjuder lastbilen jämförbara prestanda som traditionellt drivna kommersiella fordon samtidigt som den bara släpper ut vatten från avgasröret. Vattenutsläppet kunde ses under testdagen vilket visar att bränslecellerna fungerar som förväntat.
Det är mindre än ett år sedan HVS lanserade deras ”teknikdemonstrator” för lastbilar. ”Och nu är vi redan på testbanan och kan visa upp våra framsteg med genom den första trailerdragningen gjord av en HVS bränslecellsdragbil”, säger John McKenna, teknisk chef på HVS.
HVS pekar på att de har ett angeläget fokus på ingenjörsvetenskap, designinnovation och hållbarhet för att revolutionera den tunga kommersiella fordonsindustrin. ”Vi är på väg att leverera kundtester med dessa fordon under mitten av decenniet”, avslutar John McKenna.