Jämfört med samma period förra året sjönk körsträckan för lastbilar på över 7,5 ton på Tysklands avgiftsbelagda vägnät med betydande 10,9 % i mars. Både inhemska och utländska åkerier kände av denna nedgång. Tyska företag såg en minskning med 11,8 % medan utländska lastbilar sammantaget såg en minskning med 9,8 %.
Antalet polska lastbilar är stort på de tyska vägarna, men fick se sina körsträckor minska med 9,9 % i mars 2024 jämfört med mars 2023.
Litauiska åkerier har stadigt ökat sin aktivitet trots den totala nedgången, men nu fick även de se en minskning av sin körsträcka om än med minimala 0,9 % i mars.
Första kvartalet 2024 målar upp en liknande bild. Den totala lastbilstrafiken i Tyskland sjönk med 3,1 % under första kvartalet 2023. Tyska lastbilar såg själva en minskning med 3,8 %, medan polska lastbilar körde 1,9 % färre mil. Det är dock värt att notera att polska lastbilar fortfarande har en något större andel av den totala körsträckan för perioden januari-mars 2024 (19,3 %) jämfört med samma period 2023 (19,1 %).
Litauen, å andra sidan, gick emot trenden under första kvartalet. Deras lastbilstrafik på tyska vägar växte med 6,1 %, och deras marknadsandel ökade också, från 3,4 % under de tre första månaderna 2023 till 3,7 % under samma period i år.
Omvänt såg tyska lastbilar sin marknadsandel falla något Från 56,5 % under första kvartalet 2023 till 56 % 2024.
Är du intresserad av att ta del av ländernas totala körsträckor, finner du dessa här.