MAN hTGX är inriktat på nischapplikationer där batteridrivna lastbilar inte är idealiska. Det kan inkludera tunga godstransportsektorer som konstruktion, tanktransport eller timmertransport. Det kan också vara lämpligt i områden som saknar tillräcklig laddinfrastruktur eller där väte är lättillgängligt.
MAN kommer att prioritera batterielektriska lastbilar för de flesta applikationer med de första kundleveranserna planerade till 2024 och bredare tillgänglighet från 2025. Företaget har varit i framkant inom elektriska stadsbussar i Europa sedan 2023.
Vätgasmotorn erbjuder fördelar för speciella transportuppgifter som kräver specifika axelkonfigurationer eller begränsat ramutrymme för batterier på grund av påbyggnadsbehov. hTGX har hög nyttolast och en maximal räckvidd på upp till 600 kilometer i sina initiala 6×2 och 6×4 varianter.
Motorn levererar 383 kW (520 hk) och 2 500 Nm vridmoment. Direkt väteinjektion säkerställer snabb kraftleverans. Att tanka med 700 bar komprimerat väte (CG H2) från en 56 kilos tank tar mindre än 15 minuter. Med utsläpp under 1g CO2/tkm kvalificerar sig hTGX som ett ”nollutsläppsfordon” enligt kommande EU-förordningar.
MAN lyfter fram sin erfarenhet av vätgasteknik. Företaget visade upp sin första vätgasdrivna buss på Hannovermässan 1996 och man fortsätter att utveckla och testa vätgasmotorer för olika applikationer utöver kommersiella fordon.
MAN kommer att erbjuda omfattande service och rådgivning för att stödja kunder som går över från dieselfordon till nollutsläppsfordon vilket speglar företagets sätt att arbeta med elektrisk mobilitet, skriver Trans.INFO.