Mack Lehigh Valley-fabriken i Pennsylvania och Volvo New River Valley (NRV)-fabriken i Virginia ska att fortsätta att vara de huvudsakliga produktionsanläggningarna för tunga lastbilar.
NRV-fabriken etablerades ursprungligen av White Motors under tidiga 1970-talet och har genom åren kraftigt byggts ut. Fabriken är ansluten till UAW-facket, Union of Auto Workers och har upplevt flera långa och störande strejker, senast en månadslång påfrestande konflikt sommaren 2021.
Den nya fabriken i Mexiko blir en komplett monteringsanläggning med både chassi- och hyttillverkning inklusive lackering för såväl Mack som Volvo. Fabriksområdet omfattar 1,7 miljoner kvadratmeter.
Därmed ansluter sig Volvo till övriga amerikanska tillverkare som sedan många år byggt lastbilar ”söder om gränsen”. Även om den inhemska försäljningen i Mexiko ligger på runt 30 000 tunga bilar om året så går merparten av de där byggda lastbilarna på export till USA och Kanada. Amerikanska kunder verkar inte ha något emot att bilarna rullat ett antal mil när de levereras. Många efterfrågar att just deras bil ska vara dragbil för de baktill staplade kundfordonen vilket ger en jämn och fin inkörning.
Vad som gör investeringar i Mexiko attraktiva för utländskt kapital är dels tillgången på lojal arbetskraft, luftkonditionering, kostnadsfördelar och frånvaron av fackförbund.