Tyska Trucker Magazines SuperTest är en tuff utmaning där man varje år testar nya lastbilsmodeller i verklig trafik. Sträckan som körs är en 36,3 mil lång slinga från Nürnberg till München och tillbaka. Slingan är kraftigt kuperad och innehåller både motorvägs- och landsvägssträckor.
Alla bilar i testet är i 4×2 utförande och drar identiska 3-axlade trailers med 24 tons bruttovikt vilket med eActros 600 betyder en samlad bruttovikt på 36 ton.
eActros 600 är den första eldrivna lastbilen som antagit utmaningen och målet var att visa att den angivna räckvidden på 50 mil stämmer. Lastbilen har tre batteripaket med totalt ca 600 kWh och två motorer som tillsammans kan ge upp till hela 854 hästkrafter. Drivningen sker via en 4-växlad transmission.
Batteriet var laddat till 100 procent när trailern kopplades på och vädret var kallt med regn och blåst vilket skapade en del skepsis hos testteamet. Men när de 36,3 milen var avklarade visade displayen att batterierna hade hela 29 procent laddning kvar vilket betyder att lastbilen hade klarat 50 mil med råge. Förbrukningen längs sträckan blev så effektiv som 11,2 kWh/mil.
Trucker Magazines skriver: ”Det visar återigen att eldrivna lastbilar är oslagbara när det gäller energieffektivitet”.
Som jämförelse har Actros L 1848 med dieselmotor förbrukat 2,3 l/mil på samma sträcka. Omräknat motsvarar det 22,6 kWh per mil vilket är exakt dubbelt så mycket energi!
Mercedes-Benz eActros 600 går i serieproduktion i slutet av 2024. De första exemplaren kommer till Sverige i början av 2025.