Bolaget kommer bland annat att bygga laddningspunkter för tunga fordon vid alla sina logistikcentra inom några år. Kesko förväntar sig att elbilstransporterna minskar utsläppen avsevärt, samtidigt som effektiviteten förbättras.
– Keskos logistikcentraler för dagligvaruhandeln skickar dagligen ut cirka 700 laster över hela landet. Som en stor finsk aktör vill vi bana väg för en mer omfattande användning av eldrivna lastbilar, säger Jyrki Tomminen, vice vd för Supply Chain Management, Logistik och Butiksverksamhet i Keskos dagligvaruhandelsdivision.
– Det här är också ett viktigt steg på vår resa för att minska utsläppen, eftersom transporterna står för ungefär hälften av klimatpåverkan från vår egen verksamhet.
Utöver centrallagret i Vanda har Kesko regionala logistikterminaler över hela landet, som hanterar leveranser till cirka 1 200 livsmedelsbutiker och tusentals professionella Kespro foodservice-kunder.
I år avser Kesko att tillföra laddpunkter i centrallagret i Vanda, och bygga nya laddplatser i regionterminalerna i Tammerfors och Seinäjoki.
– Med de nya laddpunkterna kommer vi i år att kunna påbörja regelbundna transporter med elbilar på sträckan Vanda-Tammerfors. Elektriska lastbilar och skåpbilar kommer också att introduceras för kortdistansleveranser i södra Finland och Tammerfors- och Seinäjoki-regionerna, kommenterar Jarmo Nikupeteri, produktionsdirektör med ansvar för Keskos dagligvarutransporter i Finland.
Nästa år kommer elektriska lastbilar att köra olika nyckelrutter. Enligt Keskos planer kommer elbilar att då börja trafikera linjerna Vanda-Åbo och Tammerfors-Åbo. För kortdistansleveranser kommer nya elektriska lastbilar att introduceras i Uleåborg, Åbo, S:t Michel och Jyväskylä.
Nya elladdningsställen för tunga fordon kommer att byggas i terminalerna Uleåborg, Åbo, S:t Michel och Jyväskylä, medan Kuopioterminalen kommer att få en 2026.
Kesko siktar också på att öka användningen av elfordon vid hemleveranser för dagligvaror på nätet under de kommande åren.
– Keskos eget K-Lataus kommer att tillhandahålla de nya laddpunkterna för alla platser. Helt nya laddpunkter kommer att byggas i butiker med hög aktivitetsnivå för dagligvaruhandel online, så att vi kan försäkra oss om att både våra kunder och fordon som levererar onlinebeställningar har tillräcklig tillgång till laddning, kommenterar Liro Määttänen, Senior Manager med ansvar för Keskos laddföretag K- Lataus.
Kesko har satt upp vetenskapsbaserade minskningsmål för sina utsläpp i Scope 1 och 2, som syftar till att minska utsläppen med 90 procent till slutet av 2030 jämfört med 2020 års basnivå.