I går kunde vi berätta att Amazon satsar på Volvos ellastbilar och i dag är det Scanias tur att bli en del av ett brittiskt företags satsning på elektrifiering.
Dessa lastbilar, levererade av Scania, Renault Trucks och DAF, kommer att ingå i Maritime Transports flotta som en del av eFREIGHT 2030-konsortiet. Detta regeringsstödda initiativ syftar till att främja hållbara lösningar inom godstransporter. År 2026 planerar konsortiet ett nätverk av 11 flottor som använder elektriska lastbilar, med stöd av en rikstäckande laddningsinfrastruktur.
Maritime Transports beställning framstår som det största enskilda köpet av någon medlem i konsortiet Zero Emission HGV and Infrastructure Demonstrator (ZEHID) hittills. De nya 4×2-lastbilarna har en räckvidd på 30 – 50 mil vilket gör det möjligt för dem att användas inom Maritime Transports nätverk av järnvägsgodsterminaler med stora brittiska hamnar.
Denna åtgärd ligger i linje med företagets miljöagenda och prioriterar en modal förändring mot järnvägsfrakt med el- och vätgasbränslecellsbilar som hanterar första och sista milen. Initiativet syftar till att minska utsläppen och minska trängseln på Storbritanniens vägnät.
Leveransen av de elektriska lastbilarna förväntas sker mellan slutet av 2024 och början av 2025.
För att ta emot den nya flottan kommer Maritime Transport att installera laddningsstationer över hela sitt nätverk av transportdepåer, järnvägsterminaler och dedikerade containeruppställningsplatser, skriver Trans.INFO.