Som ett första steg kommer Scania att starta försäljningen av sina autonoma transportlösningar för gruvor i Australien, med första leveranser och driftstarter planerade till 2026. Nästa marknad på tur blir troligen Latinamerika, en region där Scania har en betydande marknadsnärvaro i gruvsegment.
– Övergången från forskning och utveckling till lansering av en kommersiell produkt är en stor milstolpe för oss och för autonoma tunga transporter i allmänhet. Det här är den mest avancerade produkten som Scania har släppt på marknaden hittills, säger Peter Hafmar, Vice President och Head of Autonomous Solutions på Scania.
Gruvor har länge setts som en av de mest lovande miljöerna för autonoma fordon, eftersom de kan bidra till säkrare arbetsförhållanden och effektivare drift.
Scanias gruvlösningar med mindre lastbilar av samma slag som syns på vanliga vägar har också övergripande fördelar jämfört med branschens traditionella tunga truckar, både vad gäller utsläpp och produktivitet. Genom att använda Scanias autonoma gruvlastbilar kan den totala påverkan av gruvdriften minskas, inklusive behovet av energi och infrastruktur, vilket innebär att kapital- och driftskostnader också kan minska på lämpliga platser.
Scanias autonoma lastbilar kan även smidigt integreras in i den befintliga driften i en gruva, tack vare deras interoperabilitet med andra system och fordon.
– En annan fördel med vår lösning är att den gör det möjligt för gruvföretag att ta nästa steg mot nollutsläpp snabbare. Det är lättare att elektrifiera verksamheten med Scanias autonoma lastbilar jämfört med traditionella tunga gruvtruckar, säger Peter Hafmar.
Under de senaste tio åren har Scania satsat hårt på utvecklingen av självkörande fordon. Bland annat finns lösningar för autonoma transporter av gods i allmän trafik mellan logistiknav och för begränsade områden som gruvor.
Scanias autonoma tippbil har utvecklats i nära samarbete mellan Scanias R&D-avdelning och kunder inom gruvindustrin, med omfattande tester i tuffast tänkbara förhållanden.
– Det är förmodligen det mest ambitiösa forsknings- och utvecklingsprojektet vi har gjort hittills tillsammans med en kund, och jag är mycket nöjd med resultatet. Tack vare alla rigorösa kontroller och många tester på plats har vi kunnat utveckla en optimal autonom transportlösning för gruvor, menar Peter Hafmar.