Paketvolymen växte fortsatt starkare än e-handelsförsäljningen sett i kronor. Det indikerar att svenskarna har fortsatt shoppa på nätet, men att paketens innehåll har lägre värde än tidigare.
Det visar sammanställning av Transportföretagens paket-index för första kvartalet 2024.
Den totala paketvolymen i Sverige – e-handelspaket och större varuförsändelser – ökade med 9,5 procent under första kvartalet i år.
– Resultatet av årets första paket-index visar att e-handeln skapar en stor efterfrågan på fossilfria lätta lastbilar. Lastbilarna har en viktig funktion när det kommer till ”lastmile-leveransen” till slutkonsument, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– I februari införde regeringen ett tillfälligt inköpsstöd för lätta ellastbilar. Det är bra men stödet fasas ut för snabbt. Vi anser att stödet borde vara tillgängligt till utgången av 2026 istället för som nu oktober 2025, tillägger hon.
Från och med detta kvartal ingår ICA Paket i Paketindex. ICA Paket är en ny pakettjänst från ICA Gruppen där e-handelspaketen samåker med befintliga lastbilstransporter från ICA:s lager till butikerna, i syfte att ta tillvara på outnyttjat utrymme i lastbilarna.
Utlandspaket drev tillväxten. Under första kvartalet levererades drygt 9,3 miljoner paket från utländska e-handlare – tre miljoner fler än under samma period förra året. Svenskarna klickar hem allt fler prylar från kinesiska lågprissajter som Temu och Shein. Temus svenska sajt har nu runt 200 000 organiska besökare i månaden, vilket är en dubblering på 5 månader.1
Antalet paket som levererades till utlämningsställen ökade med 8,3 procent under första kvartalet. Samtidigt växte hemleveranserna i något svagare takt, med 6,8 procents tillväxt.
En vikande trend har setts i returerna under det senaste året. Denna utveckling fortsatte under första kvartalet då 10,3 procent av paketen returnerades, vilket kan jämföras med en returgrad på 12,0 procent för ett år sedan.
Paket-index tas fram av Transportföretagen i samarbete med HUI i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handel i Sverige sett till volymer, utveckling och trender.