Girteka Logistics kommer successivt att utöka sin fordonsflotta med batterielektriska fordon. För att ge förarna den kunskap som behövs för att kunna köra batterielektriska lastbilar, började Girteka med att utbilda förarutbildarna på företagets Driver’s Academy. Dessa fick individuell utbildning om batterielektriska fordon samt daglig körning med dessa.
Drivers’ Academys utbildare och chaufförer kontaktade en expert på Volvo och fick därefter utbildning på ett av Volvos batterielektriska fordon. De fick också provköra fordonet och bekanta sig med de viktigaste skillnaderna och nya egenskaperna hos elfordonet jämfört med en konventionell diesellastbil.
Den mest påtalade skillnaden mellan elfordonet och ett konventionellt fordon som deltagarna tog upp var tystnaden, både inne i hytten och utanför. Med mindre buller som stör när chaufförerna kör skapas en eller irriterar förare när de levererar last. mycket bättre arbetsmiljö, sade deltagarna.
Att köra ellastbil tyckte deltagarna var lätt, eftersom det inte finns några signifikanta skillnader. Reglage och annat är mycket lik den i en diesellastbil vilket gör att föraren kan vänja sig vid reglagen snabbare, lyfte en av deltagarna.
Att upprätthålla kompetensen hos chaufförerna spelar en nyckelroll i att kunna leverera kvalitet. Det kräver inte bara grundliga förberedelser utan också kontinuerligt samarbete med tillverkare och interna utbildningsprogram.
– Det krävs att våra utbildare kan sin sak och genom nära samarbete med tillverkare som Volvo får vi ständigt uppdaterad information och erfarenhet, säger Andrius Žukauskas, chef för e-mobilitet på Girteka.
Och det är viktigt med utbildning när man har cirka 12 000 förare som alla nu ska förberedas för att kunna köra de batterielektriska fordonen som kommer in i företagets fordonsflotta.