Linde Material Handling lanserar nu Reverse Assist Radar, ett assistanssystem som skyddar människor och förhindrar skador på gods och infrastruktur genom att upptäcka rörliga och stillastående föremål bakom motviktstruckar. Om det finns risk för kollision bromsar assistanssystemet automatiskt trucken.
– Mer än hälften av alla olyckor sker när trucken backar. En av huvudorsakerna är förarens begränsade sikt bakåt. Döda vinkeln börjar när synvinkeln överstiger 180 grader. Men även innan dess uppfattas människor och föremål bakom trucken inte särskilt väl, förklarar Fredrik Askling, produktchef för säkerhetslösningar på Linde Material Handling Sverige.
En stor fördel med Reverse Assist Radar är dess kraftfulla bromsprestanda. Om ett hinder upptäcks bromsar systemet automatiskt trucken så att den står helt stilla, med en kraft upp till 3m/s². Bromseffekten beräknas enligt lyfthöjd, hastighet, styrvinkel och avstånd till hindret, så den anpassas alltid till den individuella kör- och risksituationen. Oavsett ljusförhållanden agerar systemet lika pålitligt.
Om Reverse Assist Radar upptäcker en risk för kollision ingriper det automatiskt och tar över körkommandot.
Det finns även möjlighet till visuell varning i displayen där föraren uppmanas kontrollera området. Om föraren inte reagerar och risken för en kollision kvarstår, ingriper systemet och bromsar trucken.
Detekteringsområdet täcker truckens bakre bredd som standard men kan anpassas efter individuella behov. Systemet reagerar endast på hinder i den definierade färdvägen, vilket undviker onödiga störningar eller avbrott.
En annan fördel med systemet är att det kan kombineras med andra säkerhetslösningar. Dessa inkluderar exempelvis Linde Front Assist Camera, som baseras på artificiell intelligens och upptäcker farliga situationer med fotgängare när trucken rör sig framåt och bromsar trucken därefter.
Läs även: Lastningsolyckor näst vanligaste orsaken till arbetsskador