Att göra hållbara val som konsument är ofta snårigt. Med Svanenmärkning blir det lättare. För Bring Sverige är det därför en viktig del av hållbarhetsarbetet att införa Svanenmärkta e-handelstransporter till både paketbox och ombud i hela landet.
Linusson på Miljömärkning Sverige, ser mycket positivt på nyheten.
– Svanens tuffa krav, som utgår från ett helhetsperspektiv och successivt skärps, kan bidra till en mer hållbar transportbransch. Därför är vi glada att en så välkänd aktör som Bring nu kan erbjuda svenska konsumenter Svanenmärkta e-handelstransporter, säger hon.
Märkningen innebär bland annat krav på minskad energianvändning, bidrar till mindre skrymmande förpackningar och fler leveranser med fossilfria drivmedel. Till exempel ska 20 procent av alla nyinköpta tunga fordon drivas med el, gas eller vätgas från den 1 januari nästa år.
Men det handlar inte bara om klimat och miljö. Det ställs även sociala krav på exempelvis schysta arbetsvillkor, motsvarande arbetsrättslig standard. Sammantaget är det en bred pallet av kriterier, säger Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist.
Svanen täcker många av de frågor som är viktiga för Bring och är dessutom en välkänd symbol bland konsumenterna.
– Den här märkningen är ett fint kvitto på ett arbete vi bedrivit under en lång tid och det är naturligtvis väldigt glädjande, säger Catherine Löfquist.
Det är en lång process fram till att bli Svanenmärkt. Kraven är omfattande och måste kunna mötas med noggrann och tydlig redovisning i hela verksamheten.
Om Svanen
• Syftar till att göra det enklare för konsumenter att hitta miljöanpassade produkter och tjänster, och för företag att producera dem.
• Skapades 1989 av Nordiska Ministerrådet.
• Finns idag i hela Norden.
• Känns igen bland 98 procent av de svenska konsumenterna.
• I Sverige är det statligt ägda Miljömärkning Sverige som ansvarar för märkningen, utan vinst- eller branschintresse.
Källa: Miljömärkning Sverige.