– Det är ett stort kundintresse och försäljningsstart har överträffat våra förväntningarna. Så vi fortsätter att ta fart när det gäller elektromobilitet. Vår eTruck är mycket väl mottagen av våra kunder, säger Friedrich Baumann, styrelsemedlem för försäljning och kundlösningar på MAN Truck & Bus.
Förfrågningarna och beställningar nu gäller de nya MAN eTGX och MAN eTGS eTrucks. De har ju också nyligen kunnat konfigureras i mer än en miljon möjliga varianter – med en mängd olika hjulbaser, hytter, motoreffekter, batterikombinationer och industriutrustning.
– Sedan vi presenterade den utökade portföljen på IFAT-mässan har kundernas efterfrågan ökat avsevärt, särskilt inom den kommunala sektorn, fortsätter Baumann.
Han framhåller till exempel att MAN nyligen fick två anbud på eldrivna tvåaxliga och treaxliga lastbilar i Österrike. Kunden är en förening som omfattar tolv kommunala bolag.
– Under de kommande fyra åren kommer detta att resultera i en orderpotential på tio till 15 MAN eTrucks per år och maximalt 45 fordon totalt, menar Baumann.
Under de kommande fyra åren kommer detta att resultera i en orderpotential på tio till 15 MAN eTrucks per år och maximalt 45 fordon totalt.
Beställningar på de första fem eTruckarna, inklusive sophämtningsfordon, har redan lagts. Den första specialserien av eTruck, som kommer att tillverkas i år, är nästan slutsåld med undantag för ett fåtal återstående fordon.
En stor del av orderförfrågningarna och beställningarna avser redan nu de fordon som ska tillverkas i storskalig produktion vid MAN-fabriken i München från 2025. För detta ändamål kommer företaget att genomföra slutliga ombyggnadsarbeten på sin huvudsakliga produktionsanläggning i sommar för att ”elektrifiera” anläggningen.
MAN förväntar sig att e-mobilitet kommer att fortsätta att öka snabbt och antar att hälften av alla nya MAN-lastbilar som levereras i Europa kommer att vara eldrivna år 2030.