Kenworth Supertruck 2 visades upp för första gången i veckan efter att ha utvecklats i sex års tid. Utseendemässigt ser lastbilen ut som en rullande motorcykelhjälm, men designen är gjord för att förbättra aerodynamiken. Designen liknar Tesla Semi, så det råder ingen tvekan om vem Kenworth vill utmana.
– Vi började med en idealisk aerodynamisk form när vi började designa SuperTruck 2, säger Joe Adams, Kenworths chefsingenjör.
Inne i hytten har förarens sikt förbättrats med en enorm framruta. Båda sidospeglarna har ersatts av kameror som visar upp vad de filmar på två stora skärmar. Kamerorna ska dessutom fungera så förarens mörkerseende blir tydligare.
– Vi gjorde vindrutan väldigt parabolisk i planvy och jämn för flödet. Vi gick också ett steg längre och eliminerade fysiska speglar helt och hållet, vilket minimerade luftmotståndet. Det digitala sidospegelsystemet möjliggör förbättrad bakåtsikt i mörker, säger Jonathan Duncan, Kenworths designchef.
Föraren kommer dessutom att leva ett mycket bekvämt liv i lastbilen eftersom sovplatsen fått ett stort lyft. Bordsskivan i hytten ska också gå att justera och rotera så det passar utifrån behov. Efter en lång resa kan det vara jobbigt att klättra ur lastbilen. Detta kommer inte att vara ett problem med denna nya ”superdiesel”, då den har en utfällbar trappa.
Supertruck 2 drivs av en hybriddiesel-drivlina som kompletteras av en 12-växlad automatlåda. Prototypen väger ungefär 3 ton mindre än Kenworth T660 som togs fram 2009. Föregångaren var en av sin tids mest bränsleeffektiva lastbilar, något som Supertruck 2 ska ha förbättrat med 136 procent(!).
– Målet var en 100 procent förbättring av frakteffektiviteten jämfört med vår Kenworth T660 från 2009, som vid den tidpunkten utan tvekan var den mest bränslesnåla lastbilen i branschen, säger Jim Walenczak, general manager för Kenworth.
Att lastbilen drivs av diesel kanske inte känns som det mest moderna draget, vilket Kenworth själva medger. Men företaget säger att Supertrucks 2 design är väldigt flexibel och skulle lätt gå att anpassa för att passa andra typer av drivlinor i framtiden.
– Supertruck 2 gav oss möjligheten att undersöka ny teknik i ett tidigt skede. Vi lärde oss vad som fungerade och vad som inte fungerade, säger Jim Walenczak.