I juni skrivs ett stycke svensk fordonshistoria när Postnord börjar köra sin första långa lastbil.
Den 1 december började Trafikverket tillåta 34,5 meter långa lastbilar vilket är nästan tio meter längre än de längsta lastbilarna som rullar i dag. De rekordlånga fordonsekipagen har en lastkapacitet på cirka 30 procent mer än nuvarande lastbilar, vilket innebär färre fordon, minskade utsläpp och mindre slitage på vägnätet. Trafikverkets bedömning är att de långa lastbilarna kommer att kräva färre lastbilar och beräknar att utsläppen från den tunga lastbilstrafiken därmed kan minska med mellan 4 och 6 procent.
Satsningen på långa lastbilar är en del i Postnords arbete med minskade utsläpp och ökad effektivitet i sina transporter.
– För oss innebär det en mångmiljonbesparing samtidigt som vi sänker våra utsläpp. Vi är stolta över att bryta ny mark och vara ledande i branschens omställning, säger Caj Hember, chef för rikstransporter på Postnord.
Den första långa lastbilen levererades till Postnord i mitten av juni. Nu rullar den snart på de stora vägarna när ett antal chaufförer kommer att få en utbildning i att köra och hantera den 34 meter långa lastbilen.