Svenska Truckers är en workplace reality-serie som sänds på bästa sändningstid i rikstäckande TV3 och på streamingtjänsten Viaplay, och ger en bred publik en inblick i den spännande och samhällsviktiga åkerinäringen som en bransch för alla. Serien har sedan start varit ett av Viaplays populäraste program.
Säsong 9 av Svenska Truckers har precis avslutats och nu startar arbetet med nya säsonger av Sveriges Åkeriföretags satsning på workplace reality-serien.
Sedan serien började sändas 2020 har antagningarna till förarutbildningar ökat i hela landet. Utmaningen att attrahera fler till transportnäringen är fortsatt stor. I Sverige behövs runt 50 000 nya lastbilsförare under de närmaste tio åren.
Det behövs också rekryteras fler servicetekniker till verkstäderna. Från säsong 10 blir Scania samarbetspartner till Sveriges Åkeriföretag kring Svenska Truckers, och vi får följa med in bakom kulisserna och lära känna medarbetare i landets serviceverkstäder.
Åkerinäringen är en av Sveriges största näringar och en framtidsbransch som befinner sig i en pågående omställning mot fossilfria drivmedel. Samtidigt behöver branschen attrahera fler till en framtid inom den samhällsviktiga vägtransportnäringen.
– Med Svenska Truckers vill vi visa att yrket är ett attraktivt och spännande alternativ för många. Programmet är en unik plattform för att synliggöra åkerinäringen och för att visa upp transportyrket för en bred målgrupp, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.
För att åkeriföretagen ska klara sina transportuppdrag är det viktigt med en fungerande serviceinfrastruktur runt om i landet.
– Vi befinner oss i en spännande tid i omställningen till en mer hållbar transportsektor, inte minst elektrifieringen kommer att växa i branschen. Med vårt engagemang i Svenska Truckers vill vi visa upp hur roligt, omväxlande och utmanande det är att jobba i våra serviceverkstäder med både nuvarande och framtidens teknik, säger David Källsäter, vd, Scania Sverige.