Circle K satsar lite extra på elbilskunderna inför sommartrafiken och särskilt prioriterade är de så kallade ”sommarstationerna” som är extra trafikintensiva. Att det ska vara snabbt och enkelt att ladda är något man tagit fasta på när man nu intensifierar utrullningen av betalkortsterminaler på hela kedjan, något som ska vara klart under året.
Innan årets slut kommer Circle K att ha betalterminaler ute i hela stationsnätet. Det är hela två år före lagkravet som säger att alla nya laddare över 50 kW måste ha detta samt att alla äldre laddare ska vara uppdaterade senast 2027.
Enligt en undersökning gjord av Kantar Media gillar 86 procent av elbilsägarna livet med elbil, men det blir tydligt att efterfrågan på fler riktigt snabba laddare är stor. Nästan hälften av elbilsägarna, 46 procent, tycker att det finns för få riktigt snabba laddare längs vägen.
Förr var fokus på antalet laddare som ställdes ut, men nu är det minst lika viktigt med vilken effekt laddarna har. Circle K har länge byggt laddare med minst 300 kW och de laddare som installeras nu är på 400 kW. Det betyder att de även är redo att ta hand om de nya bilarna som kommer ut på marknaden.
Man siktar på att få ner laddtiden från 30–45 till under 10 minuter. Parallellt satsar man på tillgängligheten och för det prioriterat många laddpunkter på stationerna för att minska köer.
Circle K erbjuder laddning på närmare 120 stationer varav majoriteten har en effekt på minst 300 kW. Utbyggnadstakten är hög och 2026 har kedjan nått milstolpen 1000 laddpunkter.
För laddning av tunga lastbilar var Circle K tidigt ute och har nu Sveriges största nätverk designat för tunga fordon. Innan året är slut kommer det finnas en bit över 100 laddpunkter för lastbilar i kedjans nätverk.