Den nya funktionen gör det möjligt för företag av alla storlekar att hitta referenser till befintliga handelsbestämmelser och krav mellan exporterande och importerande länder eller territorier. Med detta kan företag planera en strategi för marknadsexpansion, utnyttja informationen för att fatta välinformerade beslut för att maximera effektiviteten och få konkurrensfördelar.
MyGTS är en webbaserad, självbetjäningsportal som enkelt hjälper användare att hitta tullinformation för att förplanera försändelser när de går in på nya marknader eller lanserar nya produkter. Den nya funktionen använder artificiell intelligens och maskininlärning för att ge en överblick över befintliga handelsavtal och uppskattade tullar/skatter som ingår i de landade kostnaderna för de olika handelsvägarna. Landade kostnader kan definieras som den totala kostnaden för att få en produkt från fabriken till en kunds dörr. Förutom fraktavgifter och försäkringar ingår uppskattade tullar och skatter för gränsöverskridande försändelser.
I MyGTS behöver användarna bara ange produkten de skickar och önskat export- och importland eller territorium. Funktionen är särskilt användbar för små och medelstora företag (SMF) som ofta utmanas av brist på interna resurser, kunskap och expertis för att navigera i komplexa tullregler och förfaranden.
Med denna information kan företag analysera och identifiera rutter som erbjuder de mest gynnsamma import- och exportvillkoren vilket leder till potentiella kostnadsbesparingar och ökad lönsamhet. Vid inköp eller anskaffning av material från olika fabriker eller leverantörer kan importörer identifiera referenser till var importlicenser eller tillstånd krävs för inresa.
Å andra sidan kommer exportörer att informeras om importtullkraven för de produkter de vill skicka till ett destinationsland eller -territorium. Denna värdefulla insikt hjälper företag att definiera sin marknadsföringsstrategi och strategiskt positionera sig på nya marknader.
Med ett ökat fokus på riskminskning och motståndskraft, kan företag utnyttja funktionen för att minska beroendet av enskilda leverantörer. Dessutom kan företag dra fördel av den växande asiatiska marknaden, som ger enorma marknadsmöjligheter drivna av många tillverkningskraftverk och framväxande konsumentmarknader.
Den senaste DHL Global Connectedness Report visar att globaliseringen ökar i takt med att företag investerar på utomeuropeiska marknader och utökar sin internationella närvaro.
MyGTS är en del av DHL:s Global Trade Services som inkluderar en rad funktioner som hjälper avsändare att enkelt navigera i de allt mer komplexa tullbestämmelserna och kraven. Utöver den nya funktionen för jämförelse av handelsvägar inkluderar MyGTS också ett planeringsverktyg som hjälper företag med lagstadgade import-/exportkrav och beräkna landade kostnader före frakt.