HVO100 är ett sätt för transportörer att minska CO2-utsläppen från sina fordon sina fordons koldioxidavtryck. Enligt UTA Edenred som tillhandahåller en digital plattform för enkel, transparent och säker allround-mobilitet, ger HVO100 som är tillverkat av fett- och orsakar bränslet tillverkat av bland annat fett- och oljerester upp till 90 procent mindre CO2-utsläpp jämfört med fossil diesel.
Utbyggnaden av bensinstationsnätet är på motsvarande sätt viktig och då även över hela Europa. Därför utökar UTA Edenred utökar nu sitt nätverk av tankstationer där HVO100 finns för att ge lastbilsflottor i gränsöverskridande trafik möjlighet att tanka renare drivmedel.
Det kommer att innebära att HVO100 kommer att finnas tillgängligt på över 1000 stationer i 14 europeiska länder.
Dessa länder inkluderar Tyskland även Österrike, Belgien, Danmark, Tjeckien, Estland, Finland, Italien, Spanien, Litauen, Lettland, Nederländerna, Norge och Sverige.
En stor fördel med HVO100 är att den kan användas i stället för konventionell diesel utan någon teknisk omställning. UTA Edenred rekommenderar dock att man tar kontakt med fordonstillverkaren för godkännande innan man börjar använda HVO100
UTA Edenred satsar på alternativa drivmedel för att möjliggöra klimatvänlig mobilitet och har erbjudit HVO100- och HVO-blandningar sedan en tid. Utöver konventionella bränslen finns även alternativa bränslen som LNG, CNG, biodiesel samt möjligheten att ladda fordon med eldrift, skriver Eurotransport.