Goodyear Tire & Rubber Company presenterar en helt ny tires-as-a-servicetjänst som kombinerar företagets premiumdäck, förutsägbara insikter och branschledande service i en samlad prenumerationsbaserad lösning. Goodyear kommer utifrån företagets Total Mobility-program att hantera däckservice från början till slut åt sina kunder.
Tires-as-a-service är tillgänglig för åkerier som utför kommersiella och last-mile leveranser i USA och Europa. Tjänsten kan bidra till att spara tid och förbättra den totala ägandekostnaden via outsourcad däckhantering som sköts genom den prenumerationsbaserade lösningen. Tjänsten är utformad för att öka drifttiden, reducera antalet fordonshaverier, sänka bränsleförbrukningen och mer.
I pilottester som utfördes nyligen bidrog, enligt siffror från Goodyear, tires-as-a-service-lösningen till att sänka den totala ägandekostnaden och minska däckrelaterade fordonshaverier med nästan 80 procent. Man sänkte dessutom kundägda inventarier med 100 procent för ett åkeri som jobbar med last-mile i USA.
Prenumerationstjänsten hjälpte även ett kommersiellt åkeri i Europa med att sänka antalet däckrelaterade fordonshaverier med nästan 50 procent och de uppnådde även upp till 4 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med året innan, också detta enligt Goodyear.
Som huvudfördelar med tjänsten som erbjuds anger Goodyear bland annat att däcken är utrustade med intelligent teknik, fortlöpande däckövervakning och datainsamling för varje däck dygnet runt och servicesamordning.