Mot bakgrund av den planerade enfiliga trafiken på Lueg-bron från den 1 januari 2025, uppmanar Federal Association of Road Freight Transport, Logistics and Disposal (BGL), tillsammans med andra europeiska föreningar, EU-kommissionen att säkerställa fri rörlighet för varor på denna viktiga europeiska huvudrutt under de kommande åren.
”Blockhantering och körförbud ska inte förlängas ytterligare. I stället måste konstruktiva europeiska lösningar hittas”, kräver BGL som tillsammans med åtta andra europeiska föreningar och världsförbundet IRU skrivit till EU-kommissionen och uppmanat den att ta initiativ till att förhindra en kollaps i transalpina godstransporter från januari 2025.
BGL har länge kritiserat den svåra situationen på Brennerrutten med Österrikes ensidiga transitrestriktioner. Enligt BGL är godstrafiken på Brennersträckan redan kraftigt begränsad av olika åtgärder såsom körförbud sommar och vinter, körförbud på natten, sektoriella körförbud och blockhantering.
Med den nuvarande aviserade enfiliga trafikdirigeringen på Brenner finns det en risk för ”en kollaps i varuförsörjningen mellan Italien och staterna norr om Alperna”, varnar föreningen. Tyska transportföretag har försökt lägga om en del av sin trafik till kombinerade transporter i flera år, men stöter på avsevärda svårigheter att göra det”, förklarar BGL.
Brennerbastunneln är fortfarande under uppbyggnad och planerna för den norra tillfarten till Brenner ligger på den tyska sidan har ännu inte slutförts.
Omlastningsterminaler är överbelastade och ger ingen betydande lättnad.
– De tidsfönster under vilka lastbilstrafik genom Tyrolen är möjlig har blivit mindre och mindre de senaste åren på grund av de många restriktionerna. En avgörande lösning här kan vara att utjämna trafiktiden, säger BGL:s styrelsetalesman Dirk Engelhardt.
De europeiska transportförbunden kräver därför att förbudet mot att köra lastbil på natten hävs eller mildras för att avlasta trafiken under dagen och för att undersöka alternativ till enkelfilig trafik. Det är viktigt att vara särskilt uppmärksam på trafiksäkerheten.
Med tanke på den europeiska dimensionen och långtgående effekter anser de europeiska föreningarna att det är ”bråttom och nödvändigt att EU-kommissionen tar initiativet och arbetar tillsammans med de österrikiska myndigheterna och grannländerna kring möjliga lösningar och europeiskt samordnade alternativa vägar”.