I en intervju med erfarne Girtekaföraren Arvydas som arbetat i företaget i över 12 år, delar han med sig av sina upplevelser av att köra en helt elektrisk lastbil och trailer. Hans insikter belyser det praktiska, utmaningarna och den enorma potentialen hos BEV inom modern logistik.
Hur mycket erfarenhet har du av att köra ellastbil och vad var ditt övergripande intryck av BEV-lastbilar från den erfarenheten?
– Jag har kört två ellastbilar och en elektrisk trailer i en mängd olika förhållanden, inklusive normal trafik och stadstrafik och även vintertid. Det överraskade mig att alla runt omkringtog bilder, frågade om upplevelsen och laddade upp videor av våra Girteka eltdragbilar på Facebook, sager Arvydas. Och tillägger att fordont är otroligt tyst, utan motorljud. Folk kunde helt enkelt inte tro att lastbilen var så tyst, utan motorljud – man kunde knappt höra den när den stannade. Alla är vana vid att lastbilar är högljudda.
Körupplevelsen är också tystare, mjukare och bekvämare, vilket möjliggör bättre koncentration.
– Det är mycket roligare att köra dessa moderna, förbättrade fordon och lämna ett bestående intryck för alla, säger Arvydas.
Var det svårt att vänja sig vid att köra en eldragbil? Behövs det någon speciell utbildning?
– Jag har kört Volvo och andra lastbilar som Girteka tillhandahåller i många år, så det var inte så stor skillnad. Interiören och reglagen är identiska med konventionella lastbilar. Den största skillnaden är att starta fordonet och hantera avsaknaden av motorljud och vibrationer. Jag var också tvungen att lära mig några nya symboler som är specifika för elektriska lastbilar, sager Aervydas.
Och att ladda? Är hela laddningsprocessen en smidig procedur?
– Laddningen innebär en del utmaningar, främst på grund av bristen på lämpliga laddstationer för lastbilar. Vi behöver kraftfullare stationer än de som finns för bilar, helst 300 kW. Tyvärr är laddstationens faktiska kraft ofta lägre och det finns problem med laddstationer esom inte fungerar samt stulna ledningar vilket ökar svårigheten. Infrastrukturen behöver förbättras, men den går framåt. För närvarande är våra rutter planerade runt laddstationer vilket är lätt att hantera med erfarenhet, sager Arvydas.
Tanken är att få laddningen gjord under de obligatoriska rasterna. Fungerar det?
– Ja, det är väldigt bekvämt. Under laddningstiden kan vi utföra pappersarbete, äta, gå, träna eller helt enkelt vila. Det tillför mycket komfort och flexibilitet för förarna. Planering av vilopauser och laddning baserat på stationstillgänglighet är avgörande. Speciellt eftersom laddningstiderna varierar beroende på stationens kapacitet. Jag förväntar mig framtida förbättringar av stationskapacitet och laddningstider, sager Arvydas.
Sammantaget, hur är det att köra en BEV-lastbil jämfört med att köra en konventionell diesellastbil? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
– Elfordon erbjuder flera fördelar jämfört med diesellastbilar. Förutom de redan nämnda har de färre tekniska problem eftersom de saknar många komponenter som är benägna att gå sönder i dieselmotorer. Det finns heller ingen risk för bränslestöld, ett vanligt problem med dieselbilar, sager Arvydas.
Den största nackdelen menar Arvydas är den nuvarande infrastrukturens otillräcklighet och enstaka fel på laddstationen. Dessutom kan extrema temperaturer på vintern eller sommaren påverka batteriets prestanda, vilket kräver noggrann energihantering.
Finns det några speciella egenskaper hos fordonet som du tycker är intressanta?
– En överraskande aspekt är det minskade behovet av tekniska ingrepp. Problem löses vanligtvis av specialiserade verkstäder, ibland till och med på distans, vilket gör underhållet bekvämare och snabbare för föraren, sager Arvydas som föreställer sig att det förekommer tjat bland förarnas communities angående elektriska lastbilar.
Vad har du hört? Är förare entusiastiska över möjligheten att köra dessa lastbilar? Vad är deras bekymmer?
– Förare är mycket entusiastiska över innovationen och förbättringarna inom ellastbilar, precis som jag. Den ökade komforten och bekvämligheten är allmänt uppskattade av oss alla, sager Arvydas.
Ur ett förarperspektiv, tror du att Europa och transportsektor är redo att använda ellastbilar i stor skala?
– Medan Girteka har finansiell kapacitet att investera i eltlastbilar, tycker många logistikföretag att de är för dyra. Den höga kostnaden är ett hinder för utbredd användning, men priserna förväntas minska över tiden, sager Arvydas.
Vilken hållbar drivmedelslösning med alternativt bränsle, konventionell diesel, eldrivna lastbilar tycker du är bäst lämpad för medel- till långdistanstransporter ur ditt, som förares, perspektiv?
– Jag tror att ellastbilar är den idealiska lösningen om infrastrukturen av laddstationer förbättras och nya, förbättrade versioner av ellastbilar kommer snarast,, något som sker hela tiden, avslutar Arvydas.