Den lilla staden Reinfeld i tyska delstaten Holstein är känd inom fiskekratsar som ”karpstaden”. Platsen ser tillbaka på en lång tradition av karpodling. Men logistiken har också hittat sin plats i staden med 10 000 invånare. En av de mest kända lokala tjänsteleverantörerna är familjeföretaget Spedition Bode som ser sig som en ”allroundare” för logistiktjänster.
Transporter av skogsprodukter och temperaturkontrollerade transporter är en del av kärnverksamheten. Karpen, stadens symbol, finns alltid vid företagets egen koikarpdamm.
Med 90 dragbilar och fler än 360 gardintrailers är Bode väl positionerat. 204 kylsläp, 65 chassin och nästan 330 containrar kompletterar sortimentet. Flottan består främst av MAN-dragbilar och släpvagnar från Kögel, Krone och Schmitz-Cargobull.
Men att hantera denna blandade flotta ställde flottchefen Dennis Willers och hans team, tillsammans med hans föregångare Manfred Ketzel, inför utmaningar. Hur skulle alla fordon kunna övervakas samtidigt och deras data utvärderas effektivt utan kostsamma ombyggnationer och utan separata utvärderingar av olika tillverkare?
Medan man letade efter en lösning blev Manfred Ketzel, som nu gått i pension, medveten om RIO genom MAN, minns Willers. Diskussioner hölls, potential undersöktes och det stod snabbt klart att: ”Det här kunde fungera.”
Löftet var att alla tillgångar i en flotta kan visas via gränssnitt i molnbaserad telematikmjukvara, oavsett tillverkare.
– En stor del av vår flotta är nu ansluten till detta moln och vi kan se med en blick var varje fordon är, säger Dennis Willers.
Detta gör det dagliga arbetet mycket enklare och möter ett viktigt kundbehov. Kunderna vill veta var deras varor finns. Denna aspekt spelar en central roll, särskilt vid temperaturkontrollerad transport.
Att registrera respektive fordonspositioner är bara en fördel som RIO-lösningen för med sig. För MAN-fordon kan underhållsintervall även registreras via telematik. Dennis Willers ser ett av de största mervärdena i den automatiska nedladdningen av hastighetsmätardata.
Tidigare behövde alla hastighetsmätares data läsas av manuellt med en sticka på helgen och det tog mellan 30 och 45 minuter per hastighetsmätare, berättar Willers. I dag fungerar nedladdningen automatiskt, var sjunde dag, utan personalansträngning – och uppgifterna är alltid uppdaterade. Dessutom kan datanedladdningen startas om manuellt vid behov. Det sparar tid och personalkapacitet.
Om utvärderingen avslöjar körtidsöverträdelser har Bodes speditör också möjlighet att reagera mycket snabbare.
– Vi övervakar sådana kränkningar mycket noga och reagerar, säger Willers och tillägger att det sällan är nödvändigt eftersom deras förare har koll på lagkraven.
Körtidsöverträdelser brukar dyka upp om det tar längre tid att hitta en parkeringsplats.
Även schemaläggningen gynnas av telematiklösningen.
– Du ser aktuell status för förarens körtider i realtid, du behöver inte längre ringa föraren och fråga hur länge han kommer att köra, säger Dennis Willers.