Referensscenariot för studien var den italienska marknaden som kännetecknas av ett brett nätverk av CNG-tankstationer på grund av det stora antalet metandrivna fordon – bland de högsta i Europa.
Analysen som genomfördes var en Well-to-Wheels-analys, det vill säga en analys som tar hänsyn till effekterna av produktion och användning av ett bränsle, utan att ta hänsyn till byggandet eller underhållet av anläggningarna och infrastrukturen, för att få en ren jämförelse av själva bränslena. Analysen undersökte bidraget från CO2-avskiljning i produktionskedjan och bidraget från energimixen som används för att driva de olika industriella processerna.
Resultaten av studien avslöjar den potentiellt avgörande roll komprimerad biometan har för koldioxidutsläppen i transportsektorn och för att minska luftföroreningarna i stadsområden.
Faktum är att i den analyserade sektorn kan komprimerad biometan leda till en minskning av klimatförändrande gaser med upp till 96 procent jämfört med diesel och en minskning av kväveoxidutsläppen med upp till 72 procent. Dessa kraftiga minskningar kan säkert bidra till att uppnå de koldioxidneutralitetsmål som fastställts på europeisk nivå.
Bland alla scenarier som undersöktes erhölls de bästa resultaten när man antog att alla steg i produktionskedjan för komprimerad biometan, alltså från hanteringen av OFMSW (organisk fraktion av kommunalt fast avfall) till anaerob rötning, uppgradering, CO2-avskiljning , kompression av biometan och tankning av fordon, ägde rum på samma plats genom alla processer genom energi som även produceras genom förbränning av biogas som produceras på plats.
Studien, ledd av CNR, bekräftar att användningen av bio-CNG är en miljömässigt hållbar lösning och kan generera en mycket önskvärd cirkulär ekonomi som utvinner värde från avfall och organiskt material för att tillhandahålla bränsle för själva avfallsinsamlingen, utan att kompromissa med fordonens prestationer.